skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Neergestorte vliegtuigen in Bakel 1940-1945

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 5 april 2012
bijgewerkt op 8 mei 2019
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Zo is op 19 mei 1940 rond 22.00 uur een Britse bommenwerper van het type Armstrong Whitworth Whitley V (N1417) neergestort. Het vliegtuig van het 102 Squadron werd gevlogen door F/O W.C.G. Cogman. Waarnemer Sgt. Kenneth Victor Thrift (20) kwam hierbij om. Hij ligt begraven op het oorlogskerkhof Jonkerbos in Nijmegen, graf 12 F 9. Drie bemanningsleden, co-piloot P/O L. Miller (DFC), radiotelegrafist/boordschutter Aircm 2 E.H. Bros en radiotelegrafist/boordschutter Lac. J.R. Nicholson werden krijgsgevangen gemaakt. De piloot wist uit handen van de Duitsers te blijven, maar is waarschijnlijk op een volgende missie verdronken.

Op 27 maart 1941 schoot om 23.30 een Duitse nachtjager, gevlogen door Ofw. Herzog, een Britse Avro Manchester I (L7303) neer. Deze bommenwerper van het 207 Squadron, met F/Lt. John Aloysius Siebert (23) als piloot, stortte neer bij de boerderij van Roessel. Siebert kwam om, maar de andere zes bemanningsleden konden het toestel tijdig verlaten en overleefden de crash. Sgt. Robson, Sgt. Formison, Sgt. Taylor, Sgt. McDougal en Sgt. Gurnell werden krijgsgevangen gemaakt. John Sibert is begraven in Woensel, graf FF 4.

Minder gelukkig liep het af met de bemanning van de Vickers Wellington IC (DV773) die op 9 juni 1942 om 01.55 neergeschoten werd door een Duitse nachtjager. Piloot P/O John Evans Firman (30), waarnemer F/Sgt. John MacQueen, radiotelegrafist en boordschutter Sgt. Frederick William Ewart Ball, idem F/Sgt. Jean Albert Marc Turner (RCAF) en boordschutter Sgt. Henry Halliwell (22) vonden allemaal de dood na hun bombardementsvlucht op Essen. Zij liggen begraven op de algemene begraafplaats Woensel in Eindhoven, graven JJ 71-75.

In een poging de bruggen over de Maas, Waal en Rijn te veroveren, startten de geallieerden in september 1944 de Operatie Market Garden. Luchtlandingstroepen werden met vliegtuigen van het type C-47A Skytrain aangevoerd. Op 17 en 18 september zijn er daarvan een aantal neergestort, onder andere in zo'n twee kilometer ten noord-noordoosten van Milheeze. Daar stortte op 18 september 1944 rond 17.00 uur de C-47A met serienummer 43-15638 van het 316TCG/36Sq neer, gevlogen door 1st Lt. John R. Johnson.

Dit toestel was opgestegen vanaf vliegveld Cottesmore in Engeland met een zweefvliegtuig op sleeptouw dat naar Groesbeek gebracht moest worden om de troepen daar te bevoorraden. De bemanning van de Skytrain bestond naast de piloot uit co-piloot 2nd Lt. Marion Larra Jr., radiotelegrafist S/Sgt. Carl E. O’Donnell en crew chief Pfc. Willard A. Friend.

Vlakbij de aangewezen Landing Zone ontkoppelde de glider en begon Johnson aan de draai voor de terugweg. Direct werd het vliegtuig door luchtafweer geraakt in de linkervleugel en de onderkant van de romp. Niet lang daarna kwam de melding dat het toestel in brand stond. Johnson gaf de opdracht om het vliegtuig te verlaten en hield het stabiel zo lang hij kon, terwijl de andere drie sprongen.

Toen hijzelf wilde springen, was het vliegtuig eigenlijk al te laag en Johnson besloot daarom een crashlanding te maken, zeker ook omdat hij niet meer naar achteren kon vanwege de vlammen die zijn ontsnappingsroute blokkeerden. Zijn crashlanding lukte en hij kon door het noodluik boven de cockpit het vliegtuig verlaten en zo hard mogelijk bij het brandende wrak vandaan rennen. Toen hij stopte, keek hij in de loop van drie Duitse geweren. De dragers daarvan namen hem krijgsgevangen.

De drie die gesprongen waren, landden allemaal veilig in de omgeving van Stevensbeek, waar ze werden opgevangen door mensen van het verzet en in veiligheid gebracht. De volgende dag konden zij zich al bij geallieerde troepen in Grave melden en via Brussel naar Engeland terugkeren.

Op 12 oktober 1944 crashte midden op de dag, om 11.50 uur W/O S.R. Thomas met zijn Hawker Typhoon IB (DN252) van het 247 Squadron bij de buurtschap Grotel. Hij overleefde het gelukkig.

Ruim een maand later stortte een andere geallieerde jager in Bakel neer. Het was F/Lt. R.F. Gill, die op 29 november 1944 om 15.10 uur crashte met zijn P51 Mustang I van het 430 Squadron, op dat moment gestationeerd op Eindhoven.

Op 13 februari 1945 stortte P/O Max A. Collett neer met een Spitfire LF.IX (PT856) van het 485 Squadron. Dankzij Joop Hendrix (zie hieronder) weten we inmiddels dat dat niet in Bakel, maar in Venray was, én dat Colett op tijd uit zijn toestel heeft weten te springen, getuige ook de foto's die Joop opstuurde van een bezoek van Colett, lang na de oorlog aan Nederland.

We zijn benieuwd of men in Bakel en omgeving nog herinneringen heeft aan een of meer van deze zes vliegtuigcrashes. Zo ja, laat het ons weten!

Reacties (12)

t..verstappen-v.d.broek zei op 23 juni 2013 om 22:59
in de oorlogsjaren zijn er bij de Fam.v.d.Broek in de Neerstraat te Bakel onderduikers geweest en twee van deze mensen Maris en Dick hebben in die tijd 'n vliegtuig neer zien storten, zijn naar de plek gegaan waar ze de vliegenier hebben zien neerkomen. de vliegenier hebben ze naar 'n verzetsman gebracht die in de kom van Bakel woonde,in 'n huisje schuin tegenover de smid Habraken.Maris leeft nog en woont in Mierlo-Hout en kan zich de hele gang van zaken nog heel goed herinneren
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 24 juni 2013 om 09:33
Dank voor uw reactie, mevrouw Verstappen. Heeft u enig idee over welk jaar dit gaat?
Joop Hendrix zei op 13 februari 2014 om 18:40
Max Collett heeft het overleefd, zijn spitfire IX kreeg een motor storing en hij is er uit gesprongen. Ik heb foto's van hem gevonden op latere leeftijd.
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 13 februari 2014 om 21:38
Tjee mooie aanvulling, Joop! Zou je die foto's met ons willen delen? (door ze in te scannen en door te sturen?) Dat zetten we de foto's hierbij.
Ad van Zantvoort zei op 28 september 2014 om 14:11
Ik mis nog de Mustang MkIII van het Poolse 316 (Warszawski) sqdn ,FX925, SZ-U die op 5 Maart 1945 neerkwam tussen Aarle Rixtel en Bakel. Het toestel gevlogen door F/Lt S.J.Litak had een groep lancasters geescorteerd bij een aanval op gelsenkirchen en had een "malfunction" van zijn motor en zodanig dat zijn motor uitviel, olie lekte en zijn toestel moest verlaten. Heb de plaats des onheils in 2005 bezocht met nabestaanden van de piloot en vond daar nog vele onderdelen, en plaatwerk van de Mustang.
Joop Hendrix zei op 29 september 2014 om 21:11
Colett is in Oirlo gecrashed, dit is na intensief speurwerk van onze werkgroep crashes in Venray in WW2 naar voren gekomen ism met Ruud Wildekamp Volkel.

Ik heb de foto's van Colett weken geleden naar jullie opgestuurd.
joop Hemdrix zei op 29 september 2014 om 21:25
Litak klopt ook, 2 weken geleden de crashsite gevonden aan de hand van een getuigeverklaring. Zie artikel in Eindhovens Dagblad 23-11-14

Voor meer crashes in Belgie en Nederland: www.Planehunters.be
joop Hendrix zei op 29 september 2014 om 21:29
23-9-14 E.D.
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 30 september 2014 om 14:15
Dag Joop, Hartelijk dank voor de foto's. je ziet, we hebben ze bij het verhaal geplaatst. Weet je wellicht nog van wanneer de kleurenfoto's zijn? Dat artikel in het ED hadden we inderdaad gezien (dankzij Helena). Dit verhaal staat nog niet op de site, omdat het samenhangt met het vliegveld B86 tussen Helmond en Bakel: daar gaan we nog een samenhangend verhaal over publiceren. Dus Litak komt nog terug op deze site. Vriendelijke groet.
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 30 september 2014 om 14:19
Maar als ik je goed begrijp, moet de crash van Colett hier eigenlijk helemaal weg, omdat die Spitfire in Venray is neergekomen? Waar is Colett zelf neergekomen?
joop Hendrix zei op 30 september 2014 om 16:14
Dit hebben we uitgevonden, sorry niet Oirlo maar Merselo voor het vliegtuig en Colett landde in het Venrays broek. Dus hij kan hier verwijderd worden.

Op dinsdag 13 februari zond het Nieuw-Zeelandse 485 Squadron van de 135 Wing vanaf het Belgische vliegveld B.65 Maldegem, zes Spitfires uit voor een gewapende verkenning (Armed Recce) in de omgeving van het Duitse Wezel. Daar werd door hen een aantal voertuigen uit een militair transport aangevallen en beschadigd. Dit tegen het verlies van een vliegtuig. Dit vliegtuig, de Spitfire IX (PT856), gevlogen door Pilot Officer M.A. (Max) Collett kreeg onderweg motorproblemen waardoor hij gedwongen was het toestel per parachute te verlaten. Collett landde veilig in het Venrayse Broek. Daar werd hij opgevangen door Bitse militairen uit de omgeving. Zijn Spitfire stortte neer bij Merselo op de toen nog onverharde weg tussen Sint-Jankapelletje en Kleindorp.


Pilot Officer (hier nog als Flying Officer) Max Collett voor zijn Spitfire IX.

U.K. National Archives, Air 37/717 2nd TAF Logbook; Franks, N.L.R. RAF Fighter Command losses of the second World War. Deel 3 1944-1945. Earl Shilton, Leicester, 2000: 146, 189; Groeneveld, H. May Day… May Day… May Day! Negentig jaar vliegtuigcrashes rondom Venlo. Venlo, 2012: 204 (geeft 14-02-45 als foutive datum); Shores C. and C. Thomas, 2nd Tactical Air Force, Deel 3, Hersham, Surrey, 2008: 422; Zwanenburg, G.J. En nooit was het stil… Kroniek van een luchtoorlog. Deel 2. ‘s-Gravenhage,1993: 548;
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 1 oktober 2014 om 14:27
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie, Joop. Met zoveel mooie informatie en foto's is het bijna jammer om dit stuk uit het verhaal weg te halen. En eigenlijk is het ook niet echt ver over de provinciegrens ;-)

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.