Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).
Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.
Op 25 maart 1944 stortte bij het ven De Flaes in Lage Mierde een Avro Lancaster I (ME672) van het 44 Squadron neer. Het toestel, gevlogen door P/O B.M. Hayes, werd neergeschoten door Olt. J. Nabrich van het I/NJG 1. De Lancaster had Berlijn gebombardeerd, maar nam de verkeerde terugweg over het zwaar beschermde Ruhrgebied. Bij de aanval door de Duitse nachtjager vielen twee motoren uit en gaf de piloot het bevel het toestel te verlaten. Alleen de Canadees Sgt. Mike Fedoruk overleefde de crash. De andere bemanningsleden, Sgt. Kenneth Radcliffe (ook een Canadees); Sgt. James Ella; P/O Bernard Hayes; Sgt. Richard Wellfare; Sgt. Wilfred Walker en Sgt. William Perrie, kwamen om. Zij liggen begraven in Woensel, graven KK 22-27. Sgt. Radcliffe is later overgebracht naar de Canadese erebegraafplaats in Groesbeek, graf XVI B 13.
Op 17 september 1944, tijdens de Operatie Market Garden, stortte bij Wellenseind in Lage Mierde een C-47A Skytrain neer van het 434TCG/72Sq, in brand geschoten door Flak. De piloten, 1st Lt. Keith Bertken en 2nd Lt. Ross J. Bader, kwamen hierbij om het leven. Bader verloor zijn parachute toen hij uit het toestel sprong.
De twee andere bemanningsleden, radiotelegrafist S/Sgt. Delbert R. Dunham en crew chief T/Sgt. Gerald H. Pitt slaagden er wel in veilig de grond te bereiken. Daar werden ze opgevangen door Piet Gielens, boswachter van De Utrecht, die ze in contact bracht met leden van het verzet. Per fiets en lopend werden ze in veiligheid gebracht, zodat ze zich een aantal dagen later in het bevrijde Eindhoven konden melden.
Op 21 september 1944 stortte om 17.40 een Dakota III (=C-47A) van het 233 Squadron neer, waarschijnlijk net over de grens bij Hooge Mierde, in de richting van Arendonk (B). Het vliegtuig was op de terugweg van het droppen van hulpgoederen voor de geallieerde troepen bij Someren, nog steeds in het kader van Market Garden. In totaal deden hier 117 vliegtuigen aan mee: Dakota’s, Stirlings en Halifaxes; 23 daarvan gingen er boven Nederland verloren.
De piloot F/O Michael Tony Ades [correctie: piloot F/O Michael Tony Ades kwam neer in Arendonk, Belgie - zie reactie Thijs Hellings op 24 oktober 2020] en zijn co-piloot F/Sgt. George Kenneth Dorville (20) kwamen daarbij om. Zij liggen begraven op het oorlogskerkhof van Valkenswaard, graven I D 10-11.
De navigator F/O F.S.W. Dyer, de radiotelegrafist F/Sgt. J. Hickey en de vier dispatchers (de mannen die de lading op het goede moment uit het vliegtuig moesten schuiven) brachten het er levend van af. Die vier dispatchers waren Drv. J. Warner, Drv. R. Scott, Drv. G. Woodcock en L/Cpl. A. North. Dyer en Hickey vonden twee weken lang onderdak bij de familie Valks tot ze bevrijd werden door Britse grondtroepen.
Terwijl Piet van de Ven met zijn vrienden Oudejaarsavond 1944 viert in café De Schipper, horen ze buiten de geluiden van een luchtgevecht. Een Duitse Junkers Ju 88 komt brandend naar beneden. Uiteindelijk stort het neer in de staatsbossen richting Hulsel. Het vliegtuig was ontploft en de bemanning omgekomen.
De lotgevallen van Fedoruk staan uitgebreid beschreven in het boek van H.W. Poorterman, Stampende laarzen op de grens van Twente en Salland (Enschede, 1981). En de herinneringen aan de neergestorte Junkers staan in een uitgave van de Heemkundegroep Hooge Mierde: S. Dickens, M. van Gisbergen en J. Meulenbroeks, Hooge Mierde tussen oorlog en vrede (Hooge Mierde, 1994). Voor de Skytrains in september 1944 is hét boek dat van Hans den Brok, Wings of Freedom : Troop Carrier C-47 losses in Market Garden and the role of the underground movement (2008).