skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Neergestorte vliegtuigen in Hooge en Lage Mierde 1940-1945

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 24 april 2012
bijgewerkt op 26 oktober 2020
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 25 maart 1944 stortte bij het ven De Flaes in Lage Mierde een Avro Lancaster I (ME672) van het 44 Squadron neer. Het toestel, gevlogen door P/O B.M. Hayes, werd neergeschoten door Olt. J. Nabrich van het I/NJG 1. De Lancaster had Berlijn gebombardeerd, maar nam de verkeerde terugweg over het zwaar beschermde Ruhrgebied. Bij de aanval door de Duitse nachtjager vielen twee motoren uit en gaf de piloot het bevel het toestel te verlaten. Alleen de Canadees Sgt. Mike Fedoruk overleefde de crash. De andere bemanningsleden, Sgt. Kenneth Radcliffe (ook een Canadees); Sgt. James Ella; P/O Bernard Hayes; Sgt. Richard Wellfare; Sgt. Wilfred Walker en Sgt. William Perrie, kwamen om. Zij liggen begraven in Woensel, graven KK 22-27. Sgt. Radcliffe is later overgebracht naar de Canadese erebegraafplaats in Groesbeek, graf XVI B 13.

Op 17 september 1944, tijdens de Operatie Market Garden, stortte bij Wellenseind in Lage Mierde een C-47A Skytrain neer van het 434TCG/72Sq, in brand geschoten door Flak. De piloten, 1st Lt. Keith Bertken en 2nd Lt. Ross J. Bader, kwamen hierbij om het leven. Bader verloor zijn parachute toen hij uit het toestel sprong.

De twee andere bemanningsleden, radiotelegrafist S/Sgt. Delbert R. Dunham en crew chief T/Sgt. Gerald H. Pitt slaagden er wel in veilig de grond te bereiken. Daar werden ze opgevangen door Piet Gielens, boswachter van De Utrecht, die ze in contact bracht met leden van het verzet. Per fiets en lopend werden ze in veiligheid gebracht, zodat ze zich een aantal dagen later in het bevrijde Eindhoven konden melden.

Op 21 september 1944 stortte om 17.40 een Dakota III (=C-47A) van het 233 Squadron neer, waarschijnlijk net over de grens bij Hooge Mierde, in de richting van Arendonk (B). Het vliegtuig was op de terugweg van het droppen van hulpgoederen voor de geallieerde troepen bij Someren, nog steeds in het kader van Market Garden. In totaal deden hier 117 vliegtuigen aan mee: Dakota’s, Stirlings en Halifaxes; 23 daarvan gingen er boven Nederland verloren.

De piloot F/O Michael Tony Ades [correctie: piloot F/O Michael Tony Ades kwam neer in Arendonk, Belgie - zie reactie Thijs Hellings op 24 oktober 2020] en zijn co-piloot F/Sgt. George Kenneth Dorville (20) kwamen daarbij om. Zij liggen begraven op het oorlogskerkhof van Valkenswaard, graven I D 10-11.

De navigator F/O F.S.W. Dyer, de radiotelegrafist F/Sgt. J. Hickey en de vier dispatchers (de mannen die de lading op het goede moment uit het vliegtuig moesten schuiven) brachten het er levend van af. Die vier dispatchers waren Drv. J. Warner, Drv. R. Scott, Drv. G. Woodcock en L/Cpl. A. North. Dyer en Hickey vonden twee weken lang onderdak bij de familie Valks tot ze bevrijd werden door Britse grondtroepen.

Terwijl Piet van de Ven met zijn vrienden Oudejaarsavond 1944 viert in café De Schipper, horen ze buiten de geluiden van een luchtgevecht. Een Duitse Junkers Ju 88 komt brandend naar beneden. Uiteindelijk stort het neer in de staatsbossen richting Hulsel. Het vliegtuig was ontploft en de bemanning omgekomen.

De lotgevallen van Fedoruk staan uitgebreid beschreven in het boek van H.W. Poorterman, Stampende laarzen op de grens van Twente en Salland (Enschede, 1981). En de herinneringen aan de neergestorte Junkers staan in een uitgave van de Heemkundegroep Hooge Mierde: S. Dickens, M. van Gisbergen en J. Meulenbroeks, Hooge Mierde tussen oorlog en vrede (Hooge Mierde, 1994). Voor de Skytrains in september 1944 is hét boek dat van Hans den Brok, Wings of Freedom : Troop Carrier C-47 losses in Market Garden and the role of the underground movement (2008).

Reacties (9)

kees van de Loo zei op 17 juni 2015 om 15:52
Weet iemand of er in de oorlog in 1943 een Engelse bommenwerper is neergestort op landgoed Wellenseind lage Mierde.?
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 19 juni 2015 om 08:57
Geachte heer Van de Loo, wellicht kunt u eens contact onemen met de Studiegroep Luchtoorlog: http://www.studiegroepluchtoorlog.nl/. Zij weten niet alleen veel, maar hebben ook een uitgebreid network.
Vriendelijke groet
Kees vd Loo zei op 6 september 2018 om 20:51
21 september 1944 stortte C47 neer te Arendonk op munitiefabriek
nu Ravago fabriek. Neergeschoten door Duitse FW 190.
C47 KG -399 was het serienummer de mannen die de lading uit het vliegtuig moesten werpen waren Corporaal A North corporaal R Scott J Warner G Woodcock.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 7 september 2018 om 15:39
Bedankt Kees voor je aanvulling bij dit overzicht.
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 10 september 2018 om 09:53
Geachte heer van de Loo, zoals u weet ligt Arendonk in België. De voormalige munitiefabriek ligt weliswaar vlakbij de Nederlandse grens met Hooge en Lage Mierde, maar dus buiten de provincie Noord-Brabant. En daar ligt voor ons ook de grens :-)
kees vd Loo zei op 2 december 2018 om 10:42
pietje Koek; Het verongelukte vliegtuig.
In de nacht van oud op Nieuw 1944/1945 vierde Piet vd Ven (Pietje Koek] met zijn vrienden een feestje Wil Kokx en Sjef v Gisbergen.
In Café De Schipper in Hooge Mierde.
Midden in de nacht hoorde ze schieten en ze liepen naar buiten.
Daar was een luchtgevecht bezig.
Een Duitse twee motorig JU 88 vliegtuig was geraakt en stortte met een oorverdovend lawaai naar beneden.
De Vrienden liepen samen met Sus Van De Schipper naar de plek waar ze dachten dat het vliegtuig terecht was gekomen, Het Hongeren.
Het bleek veel verder te liggen, dus liepen ze door.
Bij de staatsbossen aangekomen gingen ze naast elkaar door een greppel lopen
om zo het bos te verkennen.
Bij de derde doortocht stuitte Piet op een stuk van een vliegtuig.
Overal lagen brokstukken een aantal ervan begon te branden .
Ook zagen ze hier en daar lichaamsdelen verspreid liggen.
In een boom hing een stuk been.
Er hing ook een parachute in de bomen.
Zo te zien had niemand er mee kunnen ontsnappen aan de ontploffing.
Het vliegtuig was boven de grond ontploft en in een grote cirkel lagen de brokstukken verspreid.
piet sneed een aantal banden van de parachute af waar hij nog lang een touw van had.
Piet vond ook een biljet van 20.000 Mark en een ausweis met foto.
Hij vond ook de personalia van de boordwerktuigkundige Hans Teckler 24 jaar oud.
Harrie van De Schipper vond die morgen ook nog een revolver; het stuk been hing nog stijf bevroren in de boom.
Een stuk van dit bos is later opgeplant.
Herman Maas uit Hulsel vond er later een portemonnee met Duits geld erin.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 5 december 2018 om 14:43
Wat een heftig verhaal Kees, van deze crash. Als je zo vanaf een feestje midden in dit slagveld terechtkomt, moet zeker indruk gemaakt hebben op de vrienden.
Thijs Hellings zei op 24 oktober 2020 om 11:52
Wat Kees vd Loo bedoeld met zijn reactie van 6 september 2018 is dat de Dakota van 19 september 1944 , piloot F/O Michael Tony Ades helemaal niet in deze gemeente neerkwam, maar in Arendonk, Belgie en dus niet in bovenstaand verhaal thuishoort.
Op de crashlokatie bij de huidige Ravago fabriek staat een herdenkingskruis voor hen. Deze lokatie staat niet ter discussie, ik was er ook met meerdere getuigen ter plaatse.
Ik zou het wel laten staan in het verhaal, want er is wel een verband met de gemeente omdat in het museum daar delen van het toestel liggen, en overlevende bemanningsleden met de parachute neerkwamen in deze gemeente.
Thijs Hellings zei op 24 oktober 2020 om 12:11
Foutje in mijn bovenstaande reactie, dat moet 21 september 1944 zijn ipv 19, de KG399. Crash te Arendonk.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.